HITSA A/S
”På ett sätt ser vi oss fortfarande som den lilla smedjan, men HITSA har vuxit till ett stort företag. Vi hade verkligen behov av mer systematik – både i Danmark och Sverige – och IPW ger oss en flexibel struktur som passar HITSAs anda: att ständigt vilja utvecklas.
HITSA har länge arbetat med kvalitetssäkring, men det har hanterats i Word och mappar. Det vi saknade var ett dokumentationssystem och rätt kompetens för att systematisera arbetet. När jag undersökte olika IT-verktyg blev det tydligt att vi behövde skräddarsydda lösningar, något som andra leverantörer skulle ha debiterat oss extra för. Och vad blir den slutliga kostnaden då? Med IPW kunde vi själva utveckla de registreringar och formulär som krävs för att uppfylla kraven för våra ISO-standarder.
Valet av IT-system var därför enkelt. Tidsplanen var däremot mer kritisk. I december upptäckte vi att licensen för HITSAs gamla formulärsystem, som kostade 40 000 kronor, skulle gå ut i februari. Det gjorde att vi fick mycket bråttom med att skapa alla formulär innan det gamla programmet stängdes ner. Men vi lyckades få allt klart i tid.
Fler fördelar: Bygga från grunden med både system och ISO-standard.
Det har varit en stor fördel för mig att vara nyanställd som kvalitetskoordinator och samtidigt vara med under införandet av ett nytt system. Jag har kunnat ägna min tid åt att implementera IPW. HITSA har redan en ISO 14001-certifiering och ska nu certifieras enligt ISO 9001. Här har jag fördelen att det inte är en gammal certifiering som måste förnyas, utan både systemet och certifieringen byggs upp från grunden, och IPW stödjer processen.
Det finns en stor vilja på HITSA att arbeta mer systematiskt, vilket är tur. Mitt fokus har varit att skapa något som medarbetarna enkelt kan använda och som känns bekant, och alla har verkligen tagit till sig IPW och snabbt upptäckt nya sätt att använda systemet.