Kärnuppgiften visar vägen för att förankra förändringar
Af: Anders Seneca, foredragsholder, ledelseskonsulent og forfatterI många företag spenderas mycket tid på att förhålla sig till förändringar. Orimligt mycket tid: nya system ska implementeras, arbetsflöden ska omvärderas och mål sättas om. Det är en naturlig del av kontinuerlig utveckling. Men vi glömmer att om vi ska lyckas med alla dessa förändringar, måste vi också lägga energi på att förankra dem.
Kärnan i problemet
Varför är det ett problem? Det är ett problem eftersom när företag undviker att förankra förändringar, drunknar kärnuppgiften lätt i ett hav av distraktioner och oproduktiva förändringar. ”Okej, men vi har koll på kärnuppgiften”, tänker du nu – och kanske skulle dina kollegor säga samma sak, beroende på om vi frågar den nyanställda medarbetaren, den erfarna ledaren, VD:n eller kunden.
Min erfarenhet är dock att de flesta inte upplever att vi styr efter kärnuppgiften. Vi har koll på vad vi gör var och en för sig, men är vi också överens om vad vi tillsammans ska lyckas med? Hur den gemensamma framgången ser ut i praktiken? Däremot upplever vi att vi springer runt och förhåller oss till förändringar. De flesta av oss har en uttalad känsla av stress. Men det är sällan kärnuppgiften som skapar stressen.