Frågan du själv kommer att ställa är naturligtvis: Har du tillräckliga resurser? Har medarbetarna de kompetenser som krävs för att navigera i en hållbarhetsfokuserad framtid?
Och självklart handlar det om resurser. Men det är mer än så.
Eftersom både lagkrav och mängden data växer exponentiellt, är ditt professionella ansvar inte längre bara kvalitetsledning. Det handlar också om att ta rollen som en datadriven, strategisk ledare som kalibrerar perspektiven för hur AI-lösningar kan stärka företagets kvalitetskultur:
1# Håll koll på er kärnverksamhet
Detta är er absoluta topprioritet. Anpassa strategier för att nyttja teknologins potential i företagets kärnprocesser.
Tänk på:
- Vilka är de viktigaste kärnuppgifterna i vår verksamhet?
- Vad är egentligen vår digitala strategi?
- Vad kan vi lära oss av data – använder vi våra data på ett värdefullt sätt?
2# Vidta åtgärder för god riskhantering
Detta är också oerhört viktigt. Kom ihåg: Digitaliserad efterlevnad minskar risken för fel, identifierar risker innan de uppstår, skyddar data och gör det möjligt att hantera den effektivt.
Tänk på:
- Var finns de största hoten mot kvalitet och efterlevnad?
- Hur nyttjar vi teknologi för att samla data över systemgränser?
- Hur skapar vi awareness bland medarbetarna om hacking, phishing och dataläckor?
3# Anpassa arbetssätten
Ledstjärnan är att följa kvalitetskrav utan onödig komplexitet. Om ni följer ISO-standarderna är ni redan på rätt väg eftersom ni då redan har rutiner och processer på plats.
Tänk på:
- Har vi tagit ställning till de praktiska konsekvenserna av de ökande dokumentationskraven?
- Hur skapar vi transparens i våra arbetssätt när det kommer till datahantering, arbetsmiljö och miljöpåverkan?
- Vad vinner vi på att digitalisera våra arbetssätt?